zondag 3 juli 2016

inkijk | inkijk | inkijk

Michiel Jansen  |  Sander Bokkinga  |  Laura Bolscher

We zijn weer twee maanden verder en dus zijn er weer nieuwe exposities te zien in onze Inkijk-etalagegalerieën. In metrostation Waterlooplein toont Michiel Jansen enkele fragiele, uit dunne multiplex-houten stroken gebogen en gevlochten constructies. Zijn het architectonische modellen? Uitvergrotingen van textiele structuren? Of van (micro-)biologische patronen? De kijker zou een poging kunnen wagen om dit fijne staaltje esthetiek te ontcijferen – of ‘gewoon’ zijn blik laten gaan langs alle bochten en krullen en uit te vinden of die – als in een keltische knoop – op hetzelfde punt weer uitkomen. De vlechtwerken zijn voor deze gelegenheid voorzien van gloeilampen, hetgeen ze ergens op het snijvlak van autonome kunst en decoratief design plaatst. Feitelijk gaat het hier om twee verschillende werken, en dus krijgt u twee titels: Polymer #3 Orbiting a Macrotubule en Supernova of Polymer #4.

In metrostation Weesperplein toont de firma Dead Space Development oftewel Sander Bokkinga een installatie die oogt als een geïmproviseerd fotostudiootje. In het licht van felrode spotlights en TL-lampen poseert een witte gipsen superheld op een houten podiumpje. Hij is getooid met een Batman-masker en heeft een al even witte, gestileerde kerstboom met rooie kerstballen in zijn rechterhand. Huh, een kerstboom in juli? Jazeker, want dit werk wil vragen oproepen over kwesties als: wanneer is een kunstwerk geschikt voor de openbare ruimte? En wat is een geschikt moment om het te tonen? De volledige titel van Sanders installatie is R.O.B.I.N.ss.: It’s the most wonderful time of the year! – waarbij de afkorting staat voor Relentless Omitting Bootlegged Ingenious Narrator, sex sells. Dat u het weet.


In station Wibautstraat tenslotte toont Laura Bolscher de installatie Aandacht maakt: Het werk is de visuele neerslag van een onderzoek dat Laura deed naar het assortiment van een bekend Zweeds woonconcern, dat met haar eethoeken, kasten, bijzettafeltjes en keukengerei zowat in elk interieur is doorgedrongen. Laura's installatie bestaat uit een vijftal compartimenten in de vorm van trapdelen, in elk waarvan (al dan niet zelfgemaakte) attributen van huishoudelijke aard zijn geplaatst, deels in het bedrijfsblauw en -geel van de Zweedse gigant. Eén en ander resulteert in een werk dat vraagt om méér dan een snelle passantenblik. Vergeet niet: aandacht maakt alles mooier. De expositie in station Waterlooplein is te zien t/m 21 augustus, de overige twee t/m 1 september.